Köp- och leveransvillkor

Villkor för köp

I samband med köp godkänner du våra allmänna köp- och leveransvillkor (“Köpvillkor”) och intygar samtidigt därmed att du antingen är över 18 år eller har målsmans tillstånd att handla. Vid köp godkänner du som kund våra Köpvillkor såsom de presenteras nedan. Vi förbehåller oss rätten att löpande ändra Köpvillkoren. Den nya versionen ska börja gälla från det att Köpvillkoren publicerats på vår hemsida.

Avtal om köp

Avtal om köp träffas först när kund bekräftar köpet och har erhållit en orderbekräftelse via e-post. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av vårt webbshopsystem. Vid felaktigheter i t ex. pris, betalningsmetod, leveransmetod, osv. skall kund kontakta oss snarast för att korrigera fel innan försändelsen sker.

Förening, företag och organisationer

Om du gör köp för en organisations räkning intygar du att du har behörighet att göra köpa på organisationens räkning. Om du inte haft denna behörighet äger vi rätten att kräva dig personligen för betalning av levererade varor.

Priser

Alla priser i butiken anges i svenska kronor och inkluderar 25% moms. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna utan föregående avisering. Specialartiklar: överleverans/underleverans på 10% kan ske. Priserna grundar sig på fullgott orginal.

Betalning:

Swish/Kortbetalning

Betalning sker vid beställning. Skulle vi inte kunna leverera de varor du beställt till användningsdagen du angivit har vi rätt att byta ut artikeln mot närmast liknande artikel. Vi gör dock alltid försök att kontakta dig först för att godkänna bytet.

Kredit/faktura

Ordern faktureras i samband med leverans och fakturan ställs med 10 dagars kredit. Föreningar och organisationer kan ansöka om betalningsanstånd och efter överenskommelse få betala senast 10 dagar efter anordnad tillställning eller tävling. Vid val av utskriven faktura tar vi ut en avgift på 30 kr, vid val av faktura via e-post är det kostnadsfritt.

Vid beställning från privatpersoner samt för oss okända föreningar förbehåller vi oss rätten att ta betalt innan leverans. Du beställer som vanligt men på vår anmodan betalar du fakturan innan leverans.

Vid ev. krav tillkommer en avgift om 60 kr.

Leveranstider

1.    Normal leveranstid 1-2 veckor från det att ordern är mottagen.

2.    Specialartiklar: kontakta oss för leveranstid

Som kund har du möjlighet att ange önskat leveransdatum. Vi skickar alltid så att du har varorna i god tid innan användningsdatum förutsatt att beställningen gjorts i god tid för att möjliggöra leverans till önskat datum. Tänkt på att frakten kan ta upp till tre dagar. Vi behöver däremellan tid till att packa och färdigställa (t.ex. garavera och montera) dina beställda varor.

Fraktvillkor

Porto och fraktpriser
Vi skickar via DHL, antingen som DHL Service point eller DHL Paket. Vi baserar våra fraktpriser på nettovikten på det vi skickar. Vi debiterar följande för frakt:

DHL Servicepoint: från 125 kr och uppåt.

DHL Paket: från 200 kr och uppåt.

Det är viktigt att du anger mobilnummer som används regelbundet vid beställning då vi tillämpar sms-avisering. Finns inget mobilnummer angivet vid beställning skickas brevavisering. Varor som inte hämtas ut från ombud returneras 14 dagar. DHL Service Point hämtas på Postens utlämningsställe som kan vara butik, bensinstation eller motsvarande i din närhet. Utlämningsstället står angivet på aviseringen

Outlösta paket

För paket som inte löses ut debiteras frakt och startavgift samt en hanteringsavgift på 100 kr.

Prisförbehåll

Vi reserverar oss för uppenbart felaktiga priser eller uppgifter i produktbeskrivning, vilka vi inte är bundna av gentemot dig som kund.

Varubeskrivningar

Varubeskrivningar och illustrationer är uppgjorda efter prover och uppgifter från våra leverantörer. Vi reserverar oss för de eventuella felnoteringar, ändringar eller avvikelser som kan föreligga. Då det står att olika sportpriser är i guld, silver eller brons förstås att motiv, plåtar m.m. är guld-, silver- eller bronsfärg.

Reklamationer

Vid fel med leveransen, såsom fel i vara, fel antal varor, skadade varor eller liknande så ska du som beställare inom skälig tid kontakta info@idrottspremier.se och ange vad som är fel. Du får då en retursedel av oss för att skicka tillbaka varorna. Ersättning i form av ny vara sker kostnadsfritt under förutsättning att reklamationen godkänns. Transportskadat gods ska lämnas in till närmaste utlämningsställe tillsammans med allt emballage.

Returrätt för föreningar, företag och organisationer:

Någon returrätt för föreningar, företag och organisationer finns ej.

Öppet köp/Ångerrätt (gäller endast privatpersoner)

På varor med tryck eller gravyr gäller ej öppet köp eller ångerrätt. Samtliga varor trycks eller graveras efter din beställning och tillverkas i enlighet med dina anvisningar. Varorna är därmed undantagna ångerrätten eftersom de är specialbeställda och fått en sådan tydlig personlig prägel som avses i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) (“Distans- och hemförsäljningslag”), 2 kap 11 §.

På varor utan tryck har du 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslag. Ångerfristen gäller från och med den dag du mottagit varan. Du kan antingen byta till en annan produkt eller få pengarna tillbaka. Innan du skickar tillbaka en vara till oss måste du först kontakta oss och inhämta vårt godkännande för returen.

Konsumentverket har en ångerblankett du kan fylla i och e-posta till oss.

Efter att du inhämtat sådant godkännande ska du returnera varan utan dröjsmål i enlighet med våra instruktioner för returer. Du står själv för returfrakten. Varan måste vara oanvänd i obruten förpackning annars gäller inte öppet köp. Vi löser inte ut några varor som skickas till oss som postförskott. Det är även du som ansvarar för risken för returen, d.v.s. risken för att varan kommer bort eller skadas under returen.

På varor med tryck eller gravyr har du rätt att avbryta ditt köp fram tills dess att vi startat produktionen av dina varor. När vi väl startat produktionen av dina varor kan du ej avbryta ditt köp. Vi har rätten att starta produktionen direkt efter din beställning.

Förskottsbetalning

Vi kräver förskottsbetalning vid order på glasartiklar med gravyr.

Personuppgifter och Integritet

För att vi skall kunna göra ett bra jobb och leverera bra produkter till dig så samlar vid i samband med ditt köp in data såsom adressuppgifter, ev. klubbtillhörighet, orderhistorik och kontouppgifter. Dessa lagrar vi så att det blir enklare för dig att köpa nästa gång. Du kan begära ut ett utdrag ur vårt dataregister samt att du har rätten att bli bortglömd. Detta gör du enklast genom att e-posta oss.

I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss.

All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen. Personuppgiftsansvarig är Idrottspremier AB.

Idrottspremiers kundregister innehåller personuppgifter såsom namn, personnummer, postadress, telefonnummer, ev. klubbtillhörighet samt e-postadress. Ändamålet med Idrottspremiers behandling av insamlade personuppgifter är att använda det för att

a. Kunna fullgöra köp på Idrottspremiers hemsida

b. Möjliggöra riktad marknadsföring per e-post, sms och andra kanaler baserad på dina tidigare inköp eller användning av Idrottspremiers kanaler.

Idrottspremiers kommer dela med sig av de personuppgifter till fraktbolagen som krävs för att kunna fullfölja och leverera en beställning.

Om det görs en beställning på en vara som skickas direkt från leverantören så kommer Idrottspremiers att skicka över de uppgifter som behövs för att kunna slutföra och fullgöra en beställning från leverantören.

När du som kund väljer att snända e-post till Idrottspremier AB så kommer din e-postadress samt e-posthistoriken att sparas för att göra det möjligt och lättare kunna följa upp och svara på ett ärende.

Inga uppgifter kommer att säljas vidare till tredje part eller skickas vidare till tredje land.

Allmänt om personuppgiftsbehandlingen

All behandling av personuppgifter sker enligt dataskyddsförordningen. Ansvarig för behandlingen är Idrottspremier AB.

Vi sparar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt, därefter raderas de. Om uppgifter skulle vara ofullständiga, felaktiga eller irrelevanta har du rätt att begära att de rättas eller raderas. Du har också rätt att begära skadestånd om behandlingen av dina personuppgifter inte har följt lagen.

Du kan begära ett utdrag på vilka uppgifter som vi har registrerade om dig. För att begära registerutdrag eller rättelse av uppgifter skickar du ett mail till info@idrottspremier.se.